چکیده:
با توجه به اهمیت و ضرورت کارآفرینی در دههء اخیر که به عنوان نوشداروی مشکلات اقتصادی در میان صاحبنظران مطرح است،برنامهریزان و تصمیمگیرندگان اقتصادی و اجتماعی در کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر دانش است،برآنند تا کارآفرینی را با استفاده از نظام آموزشی در جامعه ترویج و گسترش دهند.در این تحقیق،ویژگیهای مهم افراد کارآفرین و همچنین تأثیر برنامههای آموزشی بر میزان کارآفرینی دانشجویان سنجیده شده است. جامعهء آماری این پژوهشه،کلیهء دانشجویان سال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی هستند.033 نفر از این دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق؛از روش«همبستگی اسپیرمن»برای تعیین میزان رابطهء بین متغیرهای کارآفرینی،و از روش«تحلیل عوامل» (ANOVA) برای بررسی و مقایسهء میزان کارآفرینی دانشجویان دانشکدههای متفاوت،استفاده شد.پرسشنامهء تحقیق،پس از مطالعهء ادبیات تحقیق تدوین یافت و روایی آن با بررسی متغیرهای مهم مرتبط با کارآفرینی و همچنین نظر افراد آگاه در این زمینه تدوین شد.برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز،بین 03 نفر از نمونهها به صورت آزمایشی توزیع و جمعآوری گردید و آلفای آن با استفاده از نرمافزار spss محاسبه شد که میزان آن 0/28 بود. نتایج این پژوهش نشان داد،بین متغیرهایی چون میزان تحمل ابهام،اعتقاد به کنترل درونی،نیاز به توفیق طلبی،مخاطرهپذیری،خلاقیت و استقلالطلبی با کارآفرینی رابطهء معنیداری وجود دارد.علاوه بر این،نتیجهء پژوهش نشان داد که بین برنامههای تحصیلی و آموزشی ارائهشده از سوی دانشگاه و میزان کارآفرینی دانشجویان از دیدگاه آنان،تفاوت معنیداری وجود ندارد.به عبارت دیگر،برنامههای آموزشی فعلی دانشگاه تأثیری در میزان کارآفرینی دانشجویان ندارند. علاوه بر فرضیههای این تحقیق،سه سئوال پژوهشی نیز وجود داشت که نتایج آنها به شرح زیر است: *نزدیک به 1/6 درصد از دانشجویان خویشفرما هستند. *نزدیک به 91/9 درصد از دانشجویان میخواهند،برای خود در آینده کسبوکاری ایجاد کنند. *ویژگیها و تواناییهای کارآفرینی بین دانشجویان دانشکدههای متفاوت،معنیدار نیست.
خلاصه ماشینی:
"روایی آن با بررسی متغیرهای مهم مرتبط با کارآفرینی و همچنین نظر افراد آگاه در این زمینه تدوین شد.
علاوه بر فرضیههای این تحقیق،سه سئوال پژوهشی نیز وجود داشت که نتایج آنها به شرح زیر است:
شده است؛در حالی که ایجاد کار و شغل ممکن است یکی از نتایج کارآفرینی باشد.
علاوه بر این دانشجویان هنوز مهارتها و توانایهای لازم برای راهاندازی کسبوکار برای
بین میزان تحمل ابهام و زمینهء کارآفرینی در دانشجویان رابطهء معنیداری
کنترل درونی و زمینهء کارآفرینی در دانشجویان رابطهء معنیداری وجود دارد و فرض
این پژوهش نیز نشان داد که دانشجویان ریسکپذیر هستند و علاقهمند به خاطر
آفرینی در دانشجویان برابر با(0/883+)،و سطح معنیدار بودن این ضریب همبستگی (0/10+)است.
دانشجویان بالاست،زیرا این افراد کسانی هستند که برای موفقیت و قبولی در دانشگاه،
بین میزان خلاقیت و نوآوری با زمینهء کارآفرینی رابطهء معنیداری وجود دارد و شواهد
بین استقلالطلبی و زمینهء کارآفرینی در دانشجویان رابطهء معنیداری وجود
استقلالطلبی و زمینهء کارآفرینی در دانشجویان رابطهء معنیداری وجود دارد و شواهد
در این پژوهش رابطهء بین برنامههای آموزشی و کارآفرینی معنیدار نیست.
وجود آمده است که دانشگاههای ما نیز از این قاعده مستثنا نیستند و میباید برای تأثیر
فارغ التحصیلان و یا حتی تعداد دانشگاهها نسبت به قبل این انتظار و توقع به وجود آمد که نقش و مأموریت خود را تغییر دهد و با تحقیق در جامعه،برای مشکلات و مسائل آن راه
برای مثال،دانشگاه پلیتکنیک ایالات متحده در صفحهء اول سایت خود با افتخار از نوآوران این دانشگاه که در سطح جهانی اقدام به نوآوری نمودهاند،یاد کرده است و 03"