چکیده:
این تحقیق به بررسی ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد به عنوان شاخص موفقیت در شرکتها و همچنین به تاثیر تعدیل کنندگی متغیر یادگیری سازمانی بر ارتباط بین تفکر راهبردی و عملکرد میپردازد بدین منظور ابتدا مدل جامعی برای تفکر راهبردی مبتنی بر ادبیات موضوع استنتاج و طراحی میگردد و سپس با استفاده از روش تحقیق پیمایشی/تحلیلی در معرض آزمون قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس هستند که در شهر مشهد مستقرند. به دلیل تعداد اندک شرکتهااز سرشماری استفاده شد. پرسشنامه محقق ساخته تفکر راهبردی بین مدیران ارشد و پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی بین مدیران میانی توزیع شد. داده های ناشی از بازده دارائیها به عنوان عملکرد شرکتها، از صورتهای مالی موجود در بورس استخراج شد. نتایج نشان داد، بین تفکر راهبردی و عملکرد در شرکتهای مورد بررسی ارتباط مستقیم وجود دارد اما یادگیری سازمانی رابطه بین تفکر راهبردی و عملکرد را تعدیل نمیکند.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب همبستگی و نتایج فرضیههای تأیید یا رد فرضیه سطح معناداری آزمون R2 ضریب همبستگی پیرسون با متغیر عملکرد متغیرهای مستقل تأیید 012/0 38/0 62/0 تفکر راهبردی تأیید 005/0 46/0 68/0 تفکر مفهومی تأیید 012/0 38/0 62/0 تفکر سیستمی تأیید 01/0 37/0 61/0 آینده نگری رد 33/0 01/0 13/0- فرصت طلبی رد 57/0 20/0 46/0 شناخت رد 11/0 12/0 36/0 رهبری ستون اول در جدول شماره5، نشاندهنده متغیرهای مستقل است، ستون دوم ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و عملکرد(نرخ بازده داراییها) را نشان میدهد، ستون سوم درجه معناداری است و ستون چهارم نیز در مورد فرضیه با توجه به درجه معناداری نتیجهگیری میکند.
بررسی اثر تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی تشدید یا تضعیف اختلاف همبستگی جزئی تأیید یا رد فرضیه نوع تغییر درR2 تعدیل شده R2 تعدیل شده در حالت دومتغیره R2 تعدیل شده در حالت یک متغیره متغیر های مستقل - - رد بدون تغییر 33/0 33/0 تفکر راهبردی - - رد کاهش 053/0 139/0 شناخت - - رد کاهش 03/0- 05/0 رهبری تحولگرا - - رد کاهش 41/0 42/0 تفکر مفهومی تشدید 04/0+ تأیید افزایش 37/0 33/0 تفکر سیستمی - - رد کاهش 31/0 32/0 آینده نگری - - - - - بی معنا فرصت طلبی ستون اول در جدول بالا متغیرهای مستقل را نشان میدهد ستون دوم بیانگر R2 تعدیل شده بین یک متغیر مستقل و متغیر وابسته است، ستون سوم نشاندهنده مقدار R2 تعدیل شده در حالت دومتغیره(یعنی متغیر یادگیری سازمانی نیز به همراه متغیر مستقل اول وارد میشود) میباشد."