چکیده:
مقاله حاضر به بررسی کتاب های درسی زبان انگلیسـی دوره دبیرسـتان و پـیش دانشـگاهی در ایران پرداخته و مسئله تساوی جنسیتی و چگونگی بـاز نمـایی آن را در ایـن کتـاب هـا بـه چـالش میکشد. تحلیل واژگانی و محتوایی متن این کتاب ها با رویکردی ضابطه مند و به استناد معیارهـای تعیین شده توسط ریفکین ( ١٩٩٨) صورت گرفت . به منظور غنی سازی یافته هـا، محققـین از هـر دو رویکرد کمی و کیفی بهره گرفتند. برای تجزیه و تحلیـل داده هـا از آمـار توصـیفی و اسـتدلالی استفاده شد، و مربع خی برای هر چهار مورد محاسبه گردید.یافته های حاصـل از تجزیـه و تحلیـل کمی دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتاب های بررسی شـده داشـته انـد. نتـایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشه ای بوده و تصویر ارائه شـده از زنـان نه با واقعیت های فعلی جامعه ایرانی و نه با جامعه غربی مطابقت داشت . نقـش و حضـور پررنـگ مردان و نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان ، چه از لحاظ کمی و کیفی کـاملا ملمـوس بـوده و عـدم حضور و یا حضور کمرنگ زنان بر واقعیتی فرهنگی ـ اجتماعی مبتنی بـر بـاورهـای سـنتی صـحه گذاشت که در آن ، مرد جنس برتر و زن جایگاهی پایین تر و به عنـوان جـنس دوم دارد. در پایـان تمهیداتی برای تعدیل وضع موجود ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"در مقابـل زنـان بـا حضـوری کـم رنگ هیچ فعل یا صفت خاصی را به خود اختصاص نداده اند و تنها صفتی که در کل این کتـاب هـا بـه آنان اختصاص داده شده صفت "نگران " است که آن هم در ارتبـاط بـا شخصـیت مـرد مـتن نیوتـون میباشد: در متن سوم کتاب سال اول دبیرستان آمده است : " forget to eat the eggs "she was afraid that Newton might .
برقراری تعادل جنسیتی در فضای ایران به دلایل زیر توصیه شود :١) مهمتر جلـوه دادن پسران در کتب درسی برخلاف اصول عدالت جنسیتی میباشد؛ ٢) امـروزه در جامعـه ایـران زنـان عهده دار مشاغل مهمی هستند و به تصویر کشیدن آنها تنها در نقش های سنتی مانند خانـه دار یـا مـادر نادرست میباشد؛ ٣) نادیده گرفتن زنان در کتب درسی میتواند خود انگیزه ای بـرای زنـان در بدسـت آوردن مشاغل بیشتر و موقیعت اجتماعی بهتر و عدم توجه به نقش هـای دیگرشـان بـه عنـوان مـادر و همسر شود.
از آنجا که پژوهش حاضر نشـان داد کـه تصـویری کـه از زنـان در کتـب ارائـه شـده نـه تنهـا بـا وقعیت های جامعه جهانی بلکه با جامعه اسلامی و فعلی ایران نیـز مغـایرت دارد و جایگـاه زن ایرانـی دیگر با نقش های کلیشه ای کتاب ها همخوانی ندارد، در انتها توصـیه مـی شـود ١- کـه نظـام آموزشـی کشور در جهت تغییر محتوایی این کتب و ارائه الگوهای مناسـب تمهیـداتیاندیشـیده و از متـتن هـایی استفاده شود که جایگاه و هویت زن ایرانی را منعکس کند و نگاه تبعـیض آمیـز در مـورد زنـان را کـه ریشه در نظام فکری سنتی مذهبی جامعـه دارد ا ز متـون درسـی بزدایـد.
In Butler and Scott (Eds), Feminists theorize the political."