چکیده:
طی دهه های اخیر، در حوزة روانشناسی تربیتی به سبکهای تفکر و آگاهی فراشناختی فراگیران، به عنوان عواملی تأثیرگذار بر یادگیری و تفکر بسیار توجه شده است . در تحقیق حاضر، رابطـة بـین سبکهای تفکر و آگاهی فراشناختی دانشجویان رشته های مترجمی ، ادبیات و آموزش زبان انگلیسی را بررسی کردیم . همچنین ، در تلاش برای دریافت این بودیم که آیا سبکهای تفکر می توانند آگاهی فراشناختی را پیش بینـی کننـد یـا خیـر. پرسـشنامة سـبکهـای تفکـر و آگـاهی فراشـناختی بـین ١٠٠ زبانآموزی که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی در رشته های مترجمی ، ادبیات و آموزش زبان انگلیسی دانشگاه سیستانوبلوچستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بودند، توزیـع شـد. پایایی پرسشنامه ها تأیید شد و تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که کارکردها و سطوح سبکهای تفکر، همبستگی مثبت معنـی داری بـا آگـاهی فراشـناختی دارنـد. به علاوه، ارتباط مثبت معنی داری بن ی سبکهای سلسله مراتبی ، نظامگریز و آگاهی فراشناختی مشاهده شد. طبق نتایج به دست آمده، هیچ گونه ارتباط معنی داری بن ی سـبکهـای تـکسـالار، الیگارشـی و محافظه کار با آگاهی فراشناختی گزارش نشد. افزونبراین ، تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر وجود ارتبـاط مثبت و معنی داری بن ی دو دامنة سبکهای تفکر؛ یعنی ، درونگرا و برونگرا و دانش شناخت به عنوان یکی از اجزای فراشناخت بود. این درحالی است که فقط سبک برونگرا ارتباط مثبت و معنی داری با جزء دیگر فراشناخت ؛ یعنی ، کنترل شناخت داشت . همچنین ، براسـاس تجزی ه وتحلیـل رگرسـیون چندگانه ، سبکهای سلسله مراتبی و محافظه کار پیش بینی کنندههای فراشناخت هستند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نقش مهم عوامـل روانشـناختی ازجملـه سـبکهـای تفکـر و فراشـناخت در فراینـد یادگیری ، به ویژه در یادگیری زبان، در تحقیق حاضر هر گونـه ارتبـاط ممکـن بـین سـبکهـای تفکـر زبانآموزان ایرانی و آگاهی فراشناختی 3 آنها و سهم سبکهای تفکر در پیش بیی ن آگـاهی فراشـناختی آنها بررسی می شود.
The theory of mental self-government Thinking styles Metacognitive awareness براساس نظر استنبرگ (١٩٩٧) و ژانگ و استنبرگ (٢٠٠٥)، نظریة خودحاکمیت ذهنی شـامل ١٣ سبک تفکر است که ٥ بعد کلی را دربـر مـی گیـرد.
واضح است که فراشـناخت و سـبکهـای تفکـر موضـوع پـژوهش هـای بـسیاری بـودهانـد؛ امـا بررسی های اندکی در رابطه با سبکهای تفکر و آگاهی فراشناختی دربـین زبـانآمـوزان ایرانـی انجـام گرفته است ؛ بنابراین ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ سؤالات ذیل است : ١.
١. پایایی پرسشنامة سبک های تفکر و آگاهی فراشناختی آمار توصیفی و ضریب آلفا برای هریک از مقیاسها و زیرمقیاسها در جدول (١) ارائه شده است .
افزون بر ین ، سبکهای درونگرا، بـرونگـرا و آزادمنشانه ارتباط مثبت معنی داری با دانش شناخت داشتند؛ درحالیکه فقط سـبکهـای بـرونگـرا و آزادمنشانه با کنترل شناخت ارتباط مثبت و معنـی دار داشـتند؛ امـا هـیچ گونـه ارتبـاط معنـی داری ب ین سبک های تکسالار، الیگارشی و محافظه کار با آگاهی فراشناختی یافت نشد.
ماهیت پیش بینی آگاهی فراشناختی ازطریق سبکهای تفکر، با مقادیر بتا برای هریـک از ارتباط های پیش بینی کنندة معنی دار ارائه شده است (جدول ٣): جدول ٣."