چکیده:
یکی از مهمترین بخش های تاریخ ادبیات فرانسه به دورة ادبیات نمایشی کلاسیک در قرون شـــانزدهم و هفدهم و هجدهم میلادی مربوط میشـــود که در جریان آن آثار نمایشـــی برجسـته ای توسط نمایش نامه نویسان بزرگ فرانسوی، چه به صورت تراژدی و چه به شکل کمدی، با اسـتفاده از اصـول و قواعد مکتب ادبی کلاسیسیم و موضوعات اصیل عهد یونان و روم باسـتان خلق شده اند؛ اما این نویسندگان علاوه برآن از مضامین گوناگون حکایات و داسـتانها و افسـانه های شـرقی برگرفته از منابع غنی و پربار فرهنگ و ادب تمدن های کهن شـــرق به ویژه ایران (پارس )، عثمانی (ترک)، هند و چین نیز برای خلق آثار بدیع و تازة نمایشـی خود بهره گرفته اند. در این مقاله به اختصـار به بررسـی این موضوعات و مضامین گوناگون شرقی در ادبیات نمایشی کلاسیک فرانسه پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
"ir چکیده یکی از مهمترین بخش های تاریخ ادبیات فرانسه به دورة ادبیات نمایشی کلاسیک در قرون شـــانزدهم و هفدهم و هجدهم میلادی مربوط میشـــود که در جریان آن آثار نمایشـــی برجسـته ای توسط نمایش نامه نویسان بزرگ فرانسوی، چه به صورت تراژدی و چه به شکل کمدی، با اسـتفاده از اصـول و قواعد مکتب ادبی کلاسیسیم و موضوعات اصیل عهد یونان و روم باسـتان خلق شده اند؛ اما این نویسندگان علاوه برآن از مضامین گوناگون حکایات و داسـتانها و افسـانه های شـرقی برگرفته از منابع غنی و پربار فرهنگ و ادب تمدن های کهن شـــرق به ویژه ایران (پارس )، عثمانی (ترک)، هند و چین نیز برای خلق آثار بدیع و تازة نمایشـی خود بهره گرفته اند.
1. Samsami بخش اول : شرق و آثار نمایشی فرانسه در دورة رنسانس در قرون پانزدهم و شــانزدهم میلادی، مردم اروپا از جمله فرانســه ، پس از آنکه تحت تأثیر فرهنگ روم و یونان باسـتان ، نهضـت رنسانس را پدید آوردند گرفتار جنگ های داخلی شدند؛ امـا همین جنـگ هـا که زاییدة فرقه گرایی و تعصـــبات مذهبی بود، موجب شـــد که برخی از نویســـنـدگـان این دوره از آنچه در کتاب های تاریخ روم و یونان یا در تورات و انجیل دربارة ایران باســتان خوانده بودند، بهره گرفته و نمایش نامه هایی با نام های ایرانی در تبلیغ و تشــویق هم میهنان خود به بردباری و گذشـت وتسـاهل مذهبی بپردازند."