چکیده:
ﺑﯿــﺎن ﻣﻔــﺎﻫﯿﻤﯽ ﻧﻈﯿــﺮ ﺷــﮏ، اﺟﺒــﺎر و ﻏﯿــﺮه )ﺑﯿــﺎن ﻧﮕــﺮش ﮔﻮﯾﻨــﺪه( از ﻃــﺮق ﻣﺨﺘﻠﻔــﯽ اﻣﮑــﺎنﭘــﺬﯾﺮ اﺳــﺖ ﮐــﻪ ﯾﮑــﯽ از آن روشﻫــﺎ، اﺳــﺘﻔﺎده از اﻓﻌــﺎل ﮐﻤﮑــﯽ وﺟــﻪﻧﻤﺎ و ﺳــﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻓﻌﻠــﯽ واﺑﺴــﺘﻪ ﺑــﻪ آنﻫﺎﺳــﺖ. ﻫــﺪف ﭘــﮋوﻫﺶ ﭘــﯿﺶ رو ﺑﺮرﺳــﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴــﻪای آﻣـﻮزش ﻧــﻪ ﻓﻌــﻞ ﮐﻤﮑــﯽ وﺟــﻪﻧﻤﺎ و
ﺳــﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻓﻌﻠــﯽ ﻣﺮﺑــﻮط، در ﮐﺘﺎبﻫــﺎی آﻣــﻮزش زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ اﯾـﺮان و ﻣـﺎﻟﺰی اﺳـﺖ. ﺑـﺮای ﻧﯿـﻞ ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﻫـﺪف از ﮐﺘﺎبﻫـﺎی اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ دورة ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳـﻄﮥ اول در اﯾـﺮان و ﮐﺘﺎبﻫـﺎی اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ ﻣﻘﻄـﻊ ﻣﺘﻨـﺎﻇﺮ )از ﺳـﻄﺢ 1 ﺗـﺎ 3( در ﻣــﺎﻟﺰی اﺳــﺘﻔﺎده ﺷــﺪه اﺳــﺖ. ﻫﻤﭽﻨــﯿﻦ ﺑــﺮای ﻣﻘﺎﯾﺴــﮥ ﮐــﺎرﺑﺮد اﻓﻌــﺎل ﻧــﺎﻣﺒﺮده در ﮐﺘﺎبﻫــﺎی آﻣــﻮزش زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ اﯾــﺮان و ﻣــﺎﻟﺰی ﺑــﺎ ﮐــﺎرﺑﺮد اﯾــﻦ اﻓﻌــﺎل در زﺑــﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴــﯽ ﻣﻌﯿــﺎر، از دادهﻫــﺎی ﻣــﺮﺗﺒﻂ در ﻣﻨﺒــﻊ ﻣﺮﺟــﻊ British National Corpus اﺳــﺘﻔﺎده ﺷــﺪه اﺳــﺖ. ﻧﺘــﺎﯾﺞ ﭘــﮋوه
ﻧﺸــﺎن داد ﮐــﻪ در ﺧﺼــﻮص ﻓﺮاواﻧــﯽ ﻧﺴــﺒﯽ ﺑﺮﺧــﯽ از اﯾــﻦ اﻓﻌــﺎل و ﺳــﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ آنﻫــﺎ در ﮐﺘﺎبﻫــﺎی اﯾــﺮان و ﻣــﺎﻟﺰی ﺷــﺒﺎﻫﺖﻫﺎﯾﯽ وﺟــﻮد دارد، اﻣــﺎ ﺑــﻪﻃــﻮر ﮐﻠــﯽ ﻓﺮاواﻧــﯽ اﯾــﻦ دﺳــﺘﻪ از
اﻓﻌــﺎل در ﮐﺘﺎبﻫــﺎی آﻣﻮزﺷــﯽ ﻣـﺎﻟﺰی ﺑﯿﺸـﺘﺮ از ﮐﺘﺎبﻫـﺎی آﻣﻮزﺷـﯽ در اﯾـﺮان اﺳـﺖ. ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺑـﯿﻦ
ﮐـﺎرﺑﺮد اﯾـﻦ اﻓﻌــﺎل در ﮐﺘﺎبﻫــﺎی آﻣﻮزﺷــﯽ ﻣــﺬﮐﻮر و ﻓــﺮم ﻃﺒﯿﻌــﯽ ﮐــﺎرﺑﺮد زﺑــﺎن، ﺗﻔــﺎوتﻫــﺎﯾﯽ ﺑــﻪﻟﺤﺎظ ﺗﺮﺗﯿــﺐ ﻓﺮاواﻧــﯽ وﺟــﻮد دارد. ﻧﺘــﺎﯾﺞ اﯾــﻦ ﭘــﮋوﻫﺶ ﻣﯽﺗﻮاﻧــﺪ در زﻣﯿﻨــﮥ آﻣــﻮزش اﻓﻌــﺎ ﮐﻤﮑﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻮاد درﺳﯽ ﻣﺆﺛﺮ در آﯾﻨﺪه، ﮐﺎرﺑﺮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
مقایسه فراوانی کلی افعال کمکی وجهی در کتاب های آموزش زبان مقطع متوسطۀ اول در ایران و مالزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور کـه داده هـای جـدول ٣ نشـان می دهـد، بیشـترین فراوانـی در خصـوص افعـال کمکـی وجهـی در کتاب هـای آمـوزش زبـان مقطـع متوسـطۀ اول در ایـران و مـالزی مربـوط بـه افعـال بـا مفـاهیم توانسـتن و قطعیـت (can و will) بـوده اسـت و دیگـر افعـال وجهـی با مفاهیم الزام ، احتمال و امکان به ترتیب فراوانی کمتری به خود اختصاص داده اند.
توزیع ساختارهای افعال کمکی وجهی در سه سطح کتاب های آموزش زبان انگلیسی در مالزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که جـداول ٨ و ٩ نیـز نشـان می دهنـد در مـورد پـنج فعـل دیگـر نیـز سـاختار دوم (فعــل کمکــی + صــورت مصــدری فعــل ) بیشــترین فراوانــی را در بــین ســاختارهای فعلی در کتاب ها آموزشـی ایـران و مـالزی داراسـت ؛ لـذا بـا توجـه بـه ایـن نکتـه کـه افعـال should و must از جملــه افعــالی هســتند کــه در ســاختارهای مجهــول بســیار کــاربرد دارنــد، میبایســت فراوانــی بیشــتری در رابطــه بــا ایــن ســاختارها در کتاب هــای مــالزی و مخصوصـا در کتاب هـای ایـران وجـود داشـته باشـد.
٥. بحث و نتیجه گیری نتـایج بـه دسـت آمـده نشـان میدهنـد کـه در خصـوص فراوانـی افعـال کمکـی وجهـی و سـاختارهای مربـوط بــه آن هـا در بــین کتاب هـای آمــوزش زبـان ایــران و مـالزی در مقطــع متوســطۀ اول شــباهت هایی وجــود دارد؛ لــذا میتــوان از میــان علــل مختلــف ، ایــرادات مشــترک ایــن زبــان آموزان را بــه شــباهت اطلاعــات موجــود در ارتبــاط بــا فراوانــی افعــال کمکــی وجهــی و نحــوة ارائــه و تأکیــد آن هــا بــر روی برخــی از ایــن افعــال وکاربردهــای معنــایی آن هــا در مقابــل دیگــر افعــال وجهــی و کاربردهــای معنــایی دیگــر، نســبت داد.