چکیده:
هدف این پژوهش ساخت و هنجاریابی پرسشنامهای برای تعیین صلاحیتهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی بود. به این منظور از مرور متون سه مؤلفة اصلی و 42 گویه استخراج گردید و پس از تأیید روایی محتوایی توسط صاحبنظران، پرسشنامة نهایی با 36 گویه تعیین و از اعتبار آن از طریق آزمون-آزمون مجدد (r= 0/91) و همسانی درونی آلفای کرونباخ (α=0.92) اطمینان حاصل شد. سپس پرسشنامة نهایی با 36 گویه بر روی یک نمونة 305 نفری فارغالتحصیلان رشتة زبان انگلیسی اجرا گردید. بهمنظور بررسی ساختار عاملی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. در قالب تحلیل عاملی اکتشافی نتایج حاصل نشان داد تنها سه عامل دانش، مهارت و نگرش قابل استخراج است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد همة ضرایب رگرسیون و همبستگی بین متغیرهای مکنون، ضرایب استانداری بهشمار میروند. لذا میتوان نتیجه گرفت مدل پیشنهادی از هر دو روش تحلیل عاملی با انتظار طراحان پرسشنامه مطابقت دارد.
Abstract
This study aimed at developing and validating a questionnaire for measuring Iranian English teacher competencies. Upon the survey of the literature, three constructs, and 42 sub-constructs were identified, and after examining the content validation by a group of expert panelists, the final questionnaire was developed with 36 su-bconstructs. Its reliability was then assured via test-retest method (r= 0.91), and split-half method (α= 0.92). The final questionnaire was filled out by an available sample of 305 graduates of English language. The data were gathered and both exploratory and confirmatory factor analyses were done. The results of the exploratory factor analysis indicated that only three factors of knowledge, skills, and attitudes can be extracted from the questionnaire. Moreover, the results of the confirmatory factor analysis showed that all regression and correlation coefficients among underlying latent variables were standard ones and the suggested model had acceptable goodness of fit index. Therefore, it is suggested that the proposed model of teacher competencies in the questionnaire is supported by both types of factor analyses.
خلاصه ماشینی:
تفـاوت در چهارچوب هـاي مفهـومي مطـرح شـده بـراي صـلاحيت هاي حرفـه اي معلمـان از برخــي متغيرهــا متــأثر اســت کــه از جملــه ايــن متغيرهــا ميتــوان بــه رشــتۀ تحصــيلي معلمــان و ارزش هــاي نهفتــه در بافــت فرهنگياجتمــاعي محيط هــاي آموزشــي اشــاره کــرد؛ لذا منطقي بـه نظر ميرسـد کـه صـلاحيت ها و شايسـتگي هاي متصـور بـراي يـک معلـم زبـان انگليســي در يــک کشــور بــا صــلاحيت ها و شايســتگيهاي تعريــف شــده بــراي يــک معلــم رياضــي در کشــور ديگــري متفــاوت باشــند.
Putri, Yoestara, Aziz, & Yusuf 3.
بـراي ارزيــابي عملکــرد ايــن عنصــر اثــربخش ، مفهــوم «صــلاحيت هاي حرفــه اي معلــم » در حــوزة تربيــت معلــم مطــرح شــده اســت کــه نــاظر بــر مجموعــه اي از دانش هــا، توانمنــدي ها، خصيصـه ها و باورهـايي اسـت کـه متناسـب بـا نيازهـاي روز محيط هـاي آموزشـي تعريـف مي گردنـد.
در ســال ٢٠٠٤، مؤسســه ملــي آمــوزش ســنگاپور در راســتاي بــازنگري برنامــه هاي تربيت معلم خـود مـدلي را بـا عنـوان چهـارچوب وياس کـي (VSK)٢ را طراحـي کـرد کـه صـلاحيت حرفـه اي معلمـان فارغ التحصـيل از دانشـگاه را در سـه سرشـاخۀ اصـلي دانش هـا، مهارت هــا و ارزش هــا و بــا چنــدين زيرشــاخه بــراي هــر کــدام تعريــف کــرد.
Koster, Brekelmans, Korthagen, & Wubbels 2.
1. Arifin, Rasdi, Anuar, & Omar 2.
با توجه بـه اينکـه مقـدار ويـژة مؤلفـه چهـارم کـه در تحليـل مؤلفـه هاي اصــلي استخراج شــده برابــر بــا ١/٤١٥ اســت و ايــن مقــدار از انــدازة گــزارش شــده بــراي تحليـل مـوازي کوچـک تر اسـت (١/٥٣٣)، فقـط سـه عامـل بـراي پرسـش نامه قابل اسـتخراج است .