چکیده:
زبان انگلیسی دیگر به عنوان تهدیدی برای یکپارچگی یک کشور محسوب نمیشود، زیرا نشانگر سبک زندگی و فرهنگ آمریکایی و بریتانیایی نمیباشد. اخیرا واژه «انگلیسیهای جهانی»، باب شده است. در واقع زبان انگلیسی تبدیل به یک زبان جهانی شده است و به ندرت گویشوران انگلیسی آن را به عنوان دارایی خودشان به حساب میآورند. اصل لازم این است که آموزش زبان انگلیسی با عرفهای فرهنگی آمیخته و ارائه شود. این رویکرد تاکید دارد که زبان بایستی با فرهنگ آمیخته شده و به همراه جنبههای فرهنگی تدریس و فراگرفته شود. ضمنا فرض بر این است که جهانیسازی اکثر ملتها را تحت تاثیر قرار داده و یک فرهنگ جهانی به وجود آورده است. یکی از دلایل این ادعا وسایل و کالاهایی هستند که در سراسر جهان استفاده میشوند. مقاله حاضر نقش فرهنگ را در رابطه با جهانیسازی شدن، شکلگیری بافتی، توانش فرهنگی، مطالب درسی، زبانآموزان و معلمان بررسی میکند. نکته مهمی که این مطلب به آن تاکید میکند، تفاوتهای بین موقعیتهایی است که در آنها زبان تدریس و فراگرفته میشود: موقعیت انگلیسی به عنوان زبان خارجی و موقعیت انگلیسی به عنوان زبان دوم. امید بر این است که این مطالعه برای تهیه و تدوین مطالب درسی، معلمان زبان و برنامهریزان درسی مفید واقع شود.
The English language has become a global means of communication and is not considered as a threat to the integrity of non-English speaking countries because it does not embody Western way of life and culture. In recent decades, the new concept of world “Englishes” is used to symbolize this trend. The English language is considered as a globalized language and their native speakers hardly claim it as their exclusive property. The English language teaching had better be inculcated with cultural traditions. This attitude upholds that language preferably be intermingled with culture and be learned and taught along with cultural norms. It is presumed that globalization has impacted the nations around the world and a global culture has been formed. For example, we can see the same or similar goods or foods that are used all around the globe. The present study explores the role of culture concerning globalization, contextual shaping, cultural competence, instructional materials, learners and teachers. The key points that this study accentuates are the differences of contexts in which English language is taught and acquired: EFL/ESL situations.