چکیده:
رکود وضعیتی در اقتصاد است که در آن تقاضا برای کالا و خدمات، کاهش پیدا می کند. چنان چه رکود عمق پیدا کند این امر موجب خواهد شد که تعداد ورشکستگی ها و بیکاری افزایش یابد و شرکت های زیادی با مشکل رو به رو شوند. لذا این پژوهش به دنبال شناسایی استراتراتژی هایی است که شرکت ها علیرغم رقابت شدید و شرایط سخت رکود آن را دنبال کرده و توانسته اند به حیات خود ادامه دهند. در این راستا یکی از راه های نائل شدن به هدف فوق، تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی در هر کسب و کار است. این پژوهش در نظر دارد تا پس شناسایی عوامل و شاخص های استراتژی بازاریابی در شرکت های کرایه جرثقیل در دوره رکود نسبت به مشخص نمودن تاثیر هر کدام از آنها بر میزان فروش از دید مدیران اقدام نماید. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت های موفق کرایه جرثقیل در استان تهران می باشند. بر این اساس رابطه عوامل هفت گانه مشهور خدمات(محصول، قیمت، مکان، توزیع، پرسنل، امکانات و دارایی های فیزیکی و فرآیند) با میزان فروش شرکت ها، هر کدام در قالب شاخص هایی و با استفاده از آزمون های تی استیودنت و تحلیل واریانس فریدمن مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت ارتباط سایر عوامل به جز عوامل پیشبرد فروش و توزیع با میزان فروش شرکت ها تایید شد. نتیجه دیگر اینکه شرکت های موفق در طی دوره رکود به سمت کاهش فعالیت و کاهش هزینه نرفته اند بلکه از رکود به عنوان فرصت استفاده نموده و استراتژی توسعه و تمایز را مورد استفاده قرار داده اند.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش در نظر دارد تا پس شناسایی عوامل و شاخصهای استراتژی بازاریابی در شرکتهای کرایه جرثقیل در دوره رکود نسبت به مشخص نمودن تأثیر هرکدام از آنها بر میزان فروش از دیدمدیران اقدام نماید.
مسئله اصلی تحقیق عبارت است از شناسایی استراتژیهای بازاریابی که شرکتهای کرایهجرثقیل در دوره رکود از آنها استفاده کردهاند و در واقع سوال اصلی این تحقیق این است کهعوامل تعیینکننده استراتژی بازاریابی چه تاثیری بر میزان فروش شرکتهای موفق کرایهجرثقیل در دوران رکود دارد؟در این تحقیق سعی شده است با تجزیه و تحلیل این عوامل هفتگانه،استراتژیهای بازاریابی ارائه شود که اثرات زیانبار دوران رکود را در شرکتهای کرایهجرثقیل کاهش داده و برای مواجهه با این دوران موثر و کارساز باشد.
سؤالات تحقیق در راستای انجام پژوهش سه سؤال اصلی و در ارتباط با سؤال اول،هفت سؤال فرعی به شرح زیرمطرح شد: &%03916DMCG039G% سؤالات اصلی تحقیق 1-عوامل تعیینکننده استراتژی بازاریابی چه تأثیری بر میزان فروش شرکتهای موفقکرایه جرثقیل در دوران رکود دارد؟ 2-بین استراتژی انقباضی و استراتژی توسعه،کدام استراتژی به کار گرفته شده است؟ 3-بین استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تمایز،کدام استراتژی به کار گرفته شده است؟ سؤالات فرعی 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول 7 از آنجا که سطح معناداری محاسبه شده مربوط به تمامی سؤالات مربوط بهعامل محصول،کارکنان و فرآیند کمتر از سطح خطای 5%است لذا میتوان گفت تمامیشاخصهای مطرح شده در مورد این سه عامل بر میزان فروش شرکتهای کرایه جرثقیل دردوران رکود موثر میباشد.
-با توجه به اینکه شاخص کیفیت خدمات از عامل محصول بیشترین اثر را بر میزان فروش دارامیباشد،و در تحقیقات پیشین نیز بر کیفیت خدمات بخصوص در دوره رکود به عنوان یکی ازاستراتژیهای موفق تأکید شده است،میتوان پیشنهاد کرد که شرکتها ارتقاء کیفیت خدماترا سرلوحه کار خود قرار دهند.
E,eruaG -noissecer-gnirud-ygetarts-gnitnekram/elcitra-ssenisub/moc."