چکیده:
این مقاله به موتیف یا بن مایه رویین تنی در افسانه های یونانی، ایرانی و ژرمنی در سـه اثـر ادبی برجسته جهان ، ایلیاد اثر هومر، شاهنامه شـاهکار حکـیم تـوس و منظومـه نیبلـونگن می پردازد. شخصیت هـای اصـلی افسـانه هـای اسـاطیری خـدایان افسـانه ای، اسـطوره هـا، موجودات فراطبیعی و حیوانات شگفت آور هستند. اسطوره ها نمـادی از نـاتوانی انسـان در مقابل ضـعف هـا و آرزوهـای بشـر هسـتند؛ آرزوهـایی همچـون نـامیرایی و رویـین تنـی . افسانه های اساطیری روایت گر اعمال پهلوانانی با قدرت هـای جـادویی و جلـوه گـر آرا و عقاید یک ملت و در حقیقت نمادی از گذشته و تاریخ فرهنگ هر ملـت هسـتند. موتیـف رویین تنی یکی از بارزترین بن مایه ها در افسانه ها به شمار می رود. رویین تنی را می تـوان از سویی نیاز و آرزوی همیشگی و غیر قابل تحقق انسان ، برای مقابله بـا پدیـدة ناشـناخته و وهم انگیز مرگ دانست و یا از سویی دیگر حس برتری جویی نسبت بـه سـایر پهلوانـان و دستیابی به قدرت و شکست ناپذیری در برابر حریفان قلمداد کـرد. ازایـن رو ایـن آرزو در افسانه ها سر بـر مـیآورد. اگرچـه هریـک از پهلوانـان رویـین تـن افسـانه هـای اسـاطیری نقطه ضعفی دارند که درنهایت به مرگ آن ها می انجامد. این مقاله سعی دارد در چهـارچوب ادبیات تطبیقی به چگونگی پیدایش و سیر تحول رویین تنی و نیز تاثیر و تاثر و شباهت های این بن مایه در آثار حماسی جاودان بپردازد.
خلاصه ماشینی:
com چکیده این مقاله به موتیف یا بن مایه رویین تنی در افسانه های یونانی، ایرانی و ژرمنی در سـه اثـر ادبی برجسته جهان ، ایلیاد اثر هومر، شاهنامه شـاهکار حکـیم تـوس و منظومـه نیبلـونگن می پردازد.
این مقاله پس از ارائه اطلاعاتی موجز در باب هر سه حماسه و قهرمـان هـای رویـین تـن آن می کوشد تا نخست موتیف رویین تنی را در این آثار بررسی و تحلیل کرده و با دیدی موشکافانه شباهت های این بن مایه را در هر سه پهلوان رویین تن آشیل ، اسفندیار و زیگفریـد بیـان نمایـد و سپس پیدایش و سیر تحول این بن مایه و نیز ارتباط و تأثیرپذیری حماسه ها را از یکدیگر بررسی نماید و در آخر به پرسش های زیر پاسخ دهد: چه شباهت هایی بین موتیف رویین تنی در این سـه اثر وجود دارد؟ پیدایش و سیر تحول این بن مایه و نیز ارتباط آن ها در این سه اثر چگونه است ؟ این پژوهش در چارچوب ادبیات تطبیقی آلمانی صورت می گیرد.
بدین ترتیب با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی شخصیت ها و حـوادث پیرامـون آنـان در ایـن سـه حماسه در تاریخ اعصار پیشین ، می توان بنا را بر مقدم بودن این بن مایه در ایلیاد هومر گذاشت و ایـن اثر بزرگ ادبی جهان را الگویی برای منظومه های حماسی دیگر یعنی شاهنامه و نیبلونگن دانست ؛ امـا باز حرف ها و ادعاهایی وجود دارند که این تاریخ پیدایش بن مایه را دچار تردیـد مـی کننـد از جملـه اینکه گفته می شود که هومر در اثر خود ایلیاد نه به مرگ غم انگیز آشیل و نه بـه پاشـنه آشـیل اشـاره داشته است و مرگ آشیل و موتیف رویین تنی بعدها به این اثر اضافه شده است .