چکیده:
این مطالعه با در نظر گرفتن سازه اجتماعی «اعتماد» که ریشه در فرهنگ و هویت اعضای جامعـه دارد، وضعیت اعتماد به مقاله هـای علمـی تولیـد شـده در ایـران را در میـان اسـتادان دانشـگاه و دانشجویان مقطع دکتری ، که بیش از هر قشر دیگری با مقولة پژوهش در ارتباط هسـتند، بررسـی نموده و دلایل وجود یا عدم اعتماد به تولیدات علمی داخلی به خصـوص در سـال هـای اخیـر را معرفی می کند. بدین منظور این پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه و روش نمونه گیـری هدفمنـد به تحلیل و بررسی دیدگاه و نگرش های ٢١ شرکت کننده دراین بـاره و آسـیب شناسـی وضـعیت پژوهش در قالب اعتماد و ارجاع دادن به کارهای پژوهشی داخلی در مقایسه با مقـالات خـارجی می پردازد. نتایج تحقیق نشان دهندة نوعی بـی اعتمـادی بـه تولیـدات علمـی ـ پژوهشـی داخلـی به خصوص در حوزة زبان های خارجی است . در انتها ریشه های این عدم اعتماد بنا بـه یافتـه هـای تحقیق و راهکارهایی برای برطرف کردن آن ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
"آن ها به عنوان مثال ، به مسائلی از قبیل مشکلات مالی و کمبود بودجه (عرب مختـاری ، ١٣٨٦؛ سواری و تقی پور، ١٣٨٢؛ جمالی و شفیع زاده ، ١٣٩١؛ جوادیان ، ١٣٨١)، کمبـود دانـش تخصصـی در زمینه پژوهش (طالقانی ، ١٣٧٧؛ تابان ، ١٣٧٨؛ فضل اللهی ، ١٣٩١)، نداشتن انگیزه و وقت کافی (صافی ، ١٣٨٠؛ سرشتی ، کاظمیان و دریس ، ١٣٨٩؛ خدمت ، ١٣٧٨) وعـدم توجـه کـافی بـه فرآینـد اشـاعه و کاربست تحقیقات (فرهادی ، ١٣٨٩) اشاره کرده اند.
میزان «اعتماد» خارجی ها به پژوهش های انجام شده در ایران مضمون درصد مثال عدم ارجاع غربی ها به ایرانی هابه دلیل نوآور نبودن آنان %40 من به جرأت می گویم در حوزه های کاری من هیچ ارجاعی به ایرانی ها داده نشده به خاطر اینکه ما بیشتر پیرو بوده ایم تا ارائه کننده یک فکر جدید ارجاع غربی ها به نویسندگان ایرانی که در غرب زندگی می کنند %30 اگر هم ارجاع به ایرانی ها داده بوده اند، به مقالات ایرانی در مجله هایی که در ایران چاپ می شوند نبوده است و به افرادی مثل حمید دواشی و کریمی حکاک که مثلا در دانشگاه کلمبیا هستند ارجاع داده اند.
». یکی از استادان ، شیوه جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه را که در اکثر پایـان نامـه هـای دانشـجویی و کارهای پژوهشی استفاده می شود مورد انتقاد قرار داد و گفت : «یکی از دلایلی که به ایرانی ها نمی شود ارجاع داد این است که ایرانی ها اکثرا از پرسشنامه استفاده می کنند (در گروه علوم انسانی )، دانشجویان فقط می خواهند مثلا هزار تا پرسشنامه جمع آوری کنند، اصلا برایشان مهم نیست و الکی جواب می - دهند چون هیچ گونه ، به عنوانمثال، پاداشی برای آن در نظر گرفته نمی شود»(جدول ٩)."