چکیده:
جناس که بهمعنای همجنس بودن است به یکسانی دو یا چند واژه در واجهای سازنده با معانی متفاوت اطلاق میشود. علاوه بر ارزش موسیقایی و آهنگینی که جناس به سخن میدهد، لطیفههای آن میتواند یکی از ابزارهای افزایش علاقهمندی و یادگیری زبانآموزان و همچنین ایجاد فضایی شاد در حین آموزش زبان انگلیسی باشد. برای بهرهمندی از چنین منافعی، فهم کامل جناس موجود در لطیفهها برای زبانآموزان به نظر الزامی میرسد. پژوهشهای کمی، درک زبانآموزان را از لطیفههای دارای عنصر جناس در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی ایران بررسی کردهاند. از همین رو، پژوهش حاضر با انتخاب یک کلاس شامل ۲۱ دانشجوی سال سوم کارشناسی زبان انگلیسی (دوازده دانشجو از گرایش مترجمی و نه دانشجوی گرایش ادبیات) و با استفاده از ابزار سنجش، میزان فهم زبانآموزان ایرانی را از این لطیفهها بررسی کرد. نتایج نشان داد که زبانآموزان ایرانی دانش خوبی از واژههای جناس نداشتند و در شناسایی آنها مشکل داشتند. نتایج این پژوهش و راهکارهای ارائهشده، لزوم توجه بیشتر به پرداختن به آموزش درک طنز در برنامههای درسی را یادآور میشود. این امر علاوه بر بالابردن سطح زبانی فراگیران میتواند فضای آموزشی را نیز فرحبخشتر نماید.
خلاصه ماشینی:
آخـرین دسـتۀ جنـاس ، جناس مطلق نـام دارد کـه بـه اعتقـاد همـین پژوهشـگر بهتـرین نـوع جنـاس اسـت و زمـانی به وجود می آید که دو واژه در بـیش از یکـی از شـش مـورد ذکـر شـده بـا یکـدیگر اختلـاف دارند؛ مثال یاد شده ، شرح و شرحه است .
وی در مطالعــۀ خــود دریافت که روش هـای متفـاوتی همچـون ترجمـۀ جنـاس در زبـان مبـدأ بـه جنـاس در زبـان مقصد با ساختار، معنـا و واژگـان متفـاوت ، حـذف جنـاس در زبـان مقصـد، ترجمـۀ جنـاس موجــود بــه یــک آرایــۀ ادبــی مــرتبط هماننــد واج آرایــی و ترجمــۀ جنــاس بــا حفــظ صـورت بندی آن ، بـرای ترجمـۀ جناس هـای موجـود در ایـن مجموعـه بـه کـار گرفتـه شـده است .
بـه همـین سـبب ، پـژوهش حاضـر می کوشـد بـا بررسـی طنـز و بــه خصــوص لطیفــه های دارای جنــاس و میــزان فهــم زبــان آموزان از ایــن لطیفــه ها بــه درک بهتری از دو حوزة ترجمه و لطیفه برسد.
بـه غیـر از ٨ شـرکت کننده ای کـه متوجـه هـر دو معنــای ایــن واژه شــده بودنــد، بقیــۀ شــرکت کنندگان یعنــی٦٢ درصــد نتوانســته بودنــد بــه معنای ثانوی این واژه پی ببرند و در نتیجه لطیفه برای آن ها جالب نبود.
بــا توجــه بــه ضــعف زبــان آموزان در فهــم لطیفــه های جنــاس کــه می توانــد یکــی از ابزارهای افزایش دانـش واژگـان و فضـای شـاد آموزشـی باشـد، می تـوان انتظـار داشـت کـه هر مدرس بـه کمـک راهنماییهـای ارائـه شـده در پژوهش هـای مربوطـه ایـن ضـعف را در فضــای آموزشــی خــود برطــرف کنــد.