چکیده:
آرتیکل یکی از موضوعات چالشبرانگیز در زبان فرانسه است. در روند یادگیری زبان فرانسه، این عنصر پویا و پیچیده بهعنوان یکی از مشکلات اساسی زبانآموزان فارسیزبان مطرح میشود، چرا آرتیکلها در زبان فارسی، به همان شکل و ساختاری زبان فرانسه وجود ندارند. بنابراین با استفاده از روش تجربی، پرسشنامههایی بهمنظور ارزیابی توانایی زبانآموزان ایرانی در کاربرد آرتیکل فرانسه، در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تهیه و در اختیار زبانآموزان قرار گرفت تا بتوان به این سوال پاسخ داد که مهمترین موارد خطا در استفاده از آرتیکلها کداماند و راههای مقابله با این خطاها چیست؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد که بیشترین موارد خطا در کاربرد آرتیکلها ناشی از تاثیر منفی زبان مادری و گاه ناشی از تداخل زبان مادری با زبان خارجی مقصد است. همچنین ممکن است، زبانآموز بهدلیل آشنا نبودن با قواعد یا بیاطلاعی از برخی نکات دستوری مرتکب خطا شود.
خلاصه ماشینی:
بنـابراین بـا اسـتفاده از روش تجربـی، پرســش نامه هایی بــه منظــور ارزیــابی توانــایی زبــان آموزان ایرانــی در کــاربرد آرتیکــل فرانســه ، در ســه ســطح مقــدماتی، متوســطه و پیشــرفته تهیــه و در اختیــار زبــان آموزان قرار گرفت تا بتـوان بـه ایـن سـؤال پاسـخ داد کـه مهـم تـرین مـوارد خطـا در اسـتفاده از آرتیکل ها کدام انـد و راه هـای مقابلـه بـا ایـن خطاهـا چیسـت ؟ نتـایج ایـن تحقیـق نشـان مــیدهــد کــه بیش تـرین مــوارد خطـا در کــاربرد آرتیکل هـا ناشــی از تــأثیر منفـی زبــان مادری و گـاه ناشـی از تـداخل زبـان مـادری بـا زبـان خـارجی مقصـد اسـت .
« کتاب را به علی دادم » علــاوه بــر آنچــه گفتــه شــد، از آنجــا کــه زبــان آموزان ایرانــی در طــول دوران تحصــیل خود با زبان انگلیسی و عربـی نیـز تـا حـدی آشـنایی پیـدا مـی کننـد در رونـد یـادگیری ایـن زبان ها، تعریف و تصویری از حـرف تعریـف در ذهـن خـود مـی سـازند دلـیلش همـان طـور کـه بیـان شـده آن اسـت کـه در زبـان فارسـی، زبـان مـادری زبـان آموزان ایرانـی، عنصـری همانند آرتیکـل فرانسـه وجـود نـدارد و در واقـع ، آشـنایی فارسـیزبانـان بـا حـرف تعریـف از طریق زبان عربی و انگلیسی بوده است .
نکتــۀ دیگــر ایــن کــه در تمــامی دســتورات گرامــری زبــان آموزان بــه ایــن نکتــه بــر می خوردند کـه بعـد از فعلـی همچـون فعـل Faire چنانچـه اسـم مـورد اسـتفاده مربـوط بـه فعالیت ورزشـی، فرهنگـی یـا رشـتۀ تحصـیلی باشـد، یـا اینکـه آن اسـم نـام آلـت موسـیقی باشد، باید از آرتیکل بخش نمـا بـرای کلمـۀ مـورد نظـر اسـتفاده کـرد، امـا بـا کمـی تغییـر در سؤالات پرسش نامه های داده شده بـه زبـان آموزان ، بـاز هـم در ایـن مـورد خـاص خطـا دیـده می شود.