چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نقش تواناییهای شناختی (توجه شنیداری/دیداری، سرعت پردازش، هوش سیال) و بسندگی عمومی زبان خارجه در درک شنیداری بپردازد. در مجموع 103 دانشجوی مقطع کارشناسی رشتة زبان انگلیسی در این پژوهش شرکت کردند. آزمونهای توجه شنیداری و دیداری، سرعت پردازش، هوش سیال کلامی و غیرکلامی، بسندگی کلی زبان انگلیسی، و درک شنیداری به شرکتکنندگان داده شد. نتایج نشان داد که مقیاس بسندگی زبان انگلیسی دارای بالاترین همبستگی با آزمون شنیداری بود و پس از آن توجه و سرعت پردازش بالاترین همبستگی را داشتند. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که 16 درصد از واریانس درک شنیداری با عوامل شناختی توضیح داده میشود. با افزودن بسندگی زبان دوم به مدل رگرسیون در مرحلة دوم، ۱۹ درصد دیگر به مجموع واریانس توضیح دادهشده افزوده شد. بهعبارت دیگر، بسندگی زبان خارجی، پس از کنترل تواناییهای شناختی، میتواند 19 درصد واریانس درک شنیداری را تبیین کند. یافتههای حاصل نشان میدهد که تواناییهای شناختی تقریبا به اندازة بسندگی زبان خارجی در درک شنیداری موفق حائز اهمیتاند.
خلاصه ماشینی:
همـان طـور کـه در جـدول ٣ نشـان داده شـده اسـت ، آزمـون تـک ، ١٩ درصــد از واریــانس در درک شــنیداری را پــس از کنتــرل تــأثیر تواناییهــای شــناختی توضــیح داد کــه ایــن میــزان معنــادار بــود؛ تغییــر R squared=٠١٩، تغییــر (١٩٦)F= 28.
تحلیل هـای همبسـتگی نشـان داد کـه بسـندگی زبـان ، توجـه دیـداری انتخـابی، سـرعت پــردازش ، هــوش ســیال کلــامی و توجــه شــنیداری پایــدار، همبســتگی معنــادار و متوســطی با درک شـنیداری دارنـد.
توضیح برای اینکه چرا توانـاییهـای شـناختی تقریبـا بـه انـدازة بسـندگی در پـیش بینـی درک شنیداری مهـم اسـت ، می توانـد ایـن باشـد کـه بـه طور کلـی درک شـنیداری و بـه ویـژه آزمون هــای درک شــنیداری مســتلزم شــناخت زیــادی هســتند.
پژوهش های آتی بایـد سـایر تواناییهـای شـناختی ماننـد حافظـۀ فعـال ، توجـه شـنیداری پایدار و انتخابی، و هوش متبلـور را نیـز در بـر بگیرنـد تـا بتواننـد پرسـش مربـوط بـه نقـش تواناییهای شناختی در پیش بینی درک شنیداری را به طور کامل پاسخ دهند.
طبـق تحلیـل هـا، بهتـرین پــیش بینــیکننــدة درک شــنیداری، بســندگی زبــانی اســت کــه بــه دانــش زبــانی واژگــان و دستور زبان مربوط اسـت ، بـه ایـن معنـا کـه هرچـه یادگیرنـدگان مـاهرتر و در زبـان انگلیسـی تبحر بیشـتری داشـته باشـند (بسـندگی زبـان بیشـتری داشـته باشـند)، درک شـنیداری آن هـا بهتــر اســت .
Second language lexical knowledge and listening comprehension.
A cognitive perspective on language learners' listening comprehension problems.
A review of second language listening comprehension research.
Vocabulary knowledge and advanced listening comprehension in English as a foreign language.
Explaining listening comprehension among L2 learners of English: The contribution of general language proficiency, vocabulary knowledge and metacognitive awareness.