چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ اﺻـﻮل زﯾﺮﺑﻨـﺎﯾﯽ و ﻣﻠﺎﺣﻈـﺎت ﻧﻈﺮﯾـﮥ آﻣـﻮزش زﺑـﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴـﯽ ﮐـﺎرﺑﺮدﻣﺤﻮر ﮐــﻪ ﺑــﻪ آﻣــﻮزش
ﻣﻬــﺎرتﻫــﺎی زﻧــﺪﮔﯽ در ﮐﻨــﺎر آﻣــﻮزش ﺗﺨﺼﺼــﯽ زﺑــﺎن ﺗﺄﮐﯿــﺪ دارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻟﺰوم ﺑﺮرﺳـﯽ ﻧﮑـﺎت اراﺋـﻪ
ﺷـﺪه در اﯾـﻦ ﻧﻈﺮﯾـﮥ ﻧﻮﭘـﺎ، ﺳـﺎﺧﺖ و اﺳـﺘﻔﺎده ﻋﻤﻠـﯽ از ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣـﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﯾـﺎﻓﺘﻦ دادهﻫـﺎﯾﯽ در
راﺳـﺘﺎی اﻫـﺪاف اﯾـﻦ ﻧﻈﺮﯾـﻪ ﻣﯽﭘﺮدازﻧـﺪ ﺿــﺮوری ﺑــﻪ ﻧﻈــﺮ ﻣﯽرﺳــﺪ. در راﺳــﺘﺎی اﺻــﻮل ﻧﻈﺮﯾــﮥ آﻣــﻮزش زﺑــﺎن ﮐــﺎرﺑﺮدﻣﺤﻮر، ﺑﺮرﺳــﯽ روشﻫــﺎی اﻓــﺰاﯾﺶ ﻣﻬــﺎرتﻫــﺎی زﻧــﺪﮔﯽ ﻣﺎﻧﻨــﺪ ﺧﻠﺎﻗﯿــﺖ، ﻧﮑﺘــﮥ اﺻــﻠﯽ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﮥ ﭘـﯿﺶ روﺳـﺖ. اﯾـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﻪ ﺳـﺎﺧﺖ و ﻫﻨﺠﺎرﯾـﺎﺑﯽ ﭘﺮﺳـﺶﻧﺎﻣﮥ ﺧﻠﺎﻗﯿـﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﻣﯿـﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮﮔـﺬاری ﮐﺘﺎبﻫـﺎی آﻣـﻮزش زﺑـﺎن در اﻓـﺰاﯾﺶ اﯾـﻦ ﻣﺆﻟﻔـﻪ را ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯽﮐﻨـﺪ. ﭘﺮﺳـﺶﻧﺎﻣـﮥ ﺧﻠﺎﻗﯿـﺖ ﺑـﺎ 45 ﺳـﺆال ﺑﻌـﺪ از ﺑﺮرﺳـﯽ و ﻣﻄﺎﻟﻌـﮥ اﺻـﻮل دﯾﮕﺮ ﻣﺪلﻫـﺎی ﻣﺮﺑـﻮط در روانﺷﻨﺎﺳـﯽ ﻃﺮاﺣـﯽ و ﺑـﺮ روی 164 ﻣﻌﻠـﻢ زﺑـﺎن ﻣﺆﺳﺴـﺎت آﻣﻮزﺷﯽ آزﻣـﺎﯾﺶ ﺷـﺪ. ﺑﺮرﺳـﯽ ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﺑـﻪدﺳـﺖآﻣـﺪه ﺗﻮﺳـﻂ ﻣﺪلﺳـﺎزی رش، ﺳـﺆاﻟﺎﺗﯽ را ﮐــﻪ دارای MNSQ ﺑﺎﻟــﺎﺗﺮ از1/40 ﺑﻮدﻧــﺪ را ﻓﺎﻗــﺪ ﺧﺼﻮﺻــﯿﺖ ﯾــﮏﺑﻌــﺪی ﺗﺸــﺨﯿﺺ داده ﮐــﻪ
ﻟــﺎزم اﺳــﺖ ﺣــﺬف ﺷــﺪه ﯾــﺎ ﺗﻐﯿﯿــﺮ ﯾﺎﺑﻨــﺪ. در ﻧﺘﯿﺠــﻪ ﻣﺸــﺨﺺ ﺷــﺪ ﮐــﻪ اﯾــﻦ ﭘﺮﺳــﺶﻧﺎﻣﻪ ﭘــﺲ از
ﺗﻐﯿﯿــﺮ ﭼﻨــﺪ ﺳــﺆال، ﺑــﻪﻋﻨــﻮان ﻣــﺪﻟﯽ ﺗــﮏوﺟﻬــﯽ ﻫــﻢ ﻣﯿــﺰان رواﯾــﯽ ﺑﺎﻟــﺎﯾﯽ داﺷــﺘﻪ و ﻫــﻢ دارای ﻃﯿــﻒ ﻟﯿﮑــﺮت ﺷــﺶﮔﺰﯾﻨــﻪای ﺻــﺤﯿﺢ اﺳــﺖ. در ﭘﺎﯾــﺎن ﺑــﻪ ﮐــﺎرﺑﺮد اﯾــﻦ ﭘﺮﺳــﺶﻧﺎﻣﻪ و ﻧﺘــﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻــﻞ از اﯾــﻦ ﭘــﮋوﻫﺶ در دﯾﮕــﺮ زﻣﯿﻨــﻪﻫﺎی آﻣــﻮزش زﺑﺎن اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
در همین راسـتا، پـیش قـدم (٢٠١١) بـه اهمیـت موضـوع خلاقیـت در آمـوزش زبـان دوم پرداختـه و بـر ایـن بـاور اسـت کـه «کلـاس هـای آمـوزش زبـان انگلیسـی بـه دلیـل ماهیـت منحصــر بــه فردشــان ، ایــن قابلیــت مهــم را دارتــد کــه پــیش از آمــوزش زبــان بــه آمــوزش مهــارت هــای لــازم زنــدگی ماننــد خلاقیــت ، هــوش اجتمــاعی، هــوش عــاطفی و غیــره بپردازند» (ص .
٣. ابزار پژوهش هــدف ایــن پــژوهش طراحــی و هنجاریــابی پرســش نامۀ افــزایش خلاقیــت زبــان آموزان در آمـوزش زبـان بـه شـیوة کـاربردمحور بـا اسـتفاده از روش مدل سـازی رش اسـت کـه بـه شـکل مبسـوط در دیگـر قسـمت هـای ایـن پـژوهش توضـیح داده شـده اسـت .
طراحـان و مؤلفـان کتاب هـای آموزشـی زبـان در سراسـر کشـور می تواننـد بـا تکیـه بـر مؤلفه های ارزشمند خلاقیـت کـه در سـؤال های ایـن پرسـش نامه اسـتفاده شـده بـه تـدوین و تهیه مطالب آموزشـی یپردازنـد تـا بتواننـد علـاوه بـر ارائـۀ نکـات زبـانی، بـه اصـول مهـم و ضــروری مربــوط بــه افــزایش خلاقیــت بــه عنوان یکــی از مهــارت هــای زنــدگی مبــادرت ورزند.
Like-wise language learning textbooks: Constructing and validation of an emotional abilities scale through Rasch modeling.
Journal of Language Teaching and Research, 2(3), 569-579.
Life syllabus: A new research agenda in English language teaching.
Introducing applied ELT as a new approach in second/foreign language studies.
Developing young children’s creativity: What can we learn from research?
London, England: Oxford University Press.
ضمیمۀ ١ Creativity Scale for English Language Learning Textbooks In the Name of God Dear Friends!