چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی علل نا کارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مدارس عمومی و مقایسه آن با آموزشگاه های خصوصی انجام گرفته است. به منظور دست یافتن به اهداف تحقیق، پرسش نامه ای بین 270 نفر از دبیران زبان انگلیسی مقطع راهنمایی و متوسطه توزیع گردید. علاوه بر آن، روش تدریس 32 نفر از دبیران مدارس و 32 نفر از مدرسین آموزشگاه های خصوصی مورد مشاهده قرار گرفت. همچنین تعداد 32 مدرسه و آموزشگاه خصوصی از نظر داشتن استانداردهای موجود برای یادگیری زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و ابزار پژوهش، شامل دو پرسشنامه و یک چک لیست مشاهده کلاسی بوده است. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ در مقطع راهنمایی، متوسطه و چک لیست به ترتیب برابر 91/ 0، 85/ 0 و 90/ 0 محاسبه گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه بیانگر آن است که 12عامل کلان شناسایی شده در آموزش زبان انگلیسی شامل: محتوای برنامه درسی، استفاده از تکنولوژی آموزشی، علاقه معلم، عوامل اجتماعی-فرهنگی، عوامل آموزشی، مشارکت دانش آموزان در بحث های گروهی، تعامل معلم-دانش آموز، آموزش تلفیقی مهارت های چهارگانه، ارزشیابی، مدیریت کلاسی، روش های تدریس و فعالیت های فوق برنامه به یک اندازه در ناکارآمدی زبان انگلیسی موثر نبودند. همچنین تجزیه و تحلیل آماری چک لیست مشاهده کلاسی با استفاده از t مستقل نشان داد که به جز میزان مهارت معلم در سایر مولفه ها بین دو موقعیت مدرسه و آموزشگاه خصوصی تفاوت معنی داری وجود دارد، و بالاخره اینکه آموزشگاه های خصوصی نسبت به مدارس عمومی از نظر داشتن استانداردهای لازم برای یادگیری زبان انگلیسی نزدیک-تر هستند. نتایج این تحقیق می تواند الهام بخش مسئولین آموزش و پرورش باشد تا با انتقال تجربیات آموزشگاه های خصوصی به مدارس، باعث ایجاد تحول در آموزش زبان-انگلیسی باشند.
خلاصه ماشینی:
"سئوال ١: کدام یک از عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در ناکارآمدی آمـوزش و پـرورش در آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان نقش دارند؟ سئوال ٢: آیا بین آموزشگاههای خصوصی و مدارس عمومی از نظر میزان مهـارت معلمـان، فـضای کلاسی ، علاقه و انگیزه معلمان، نحوه تدریس ، مشارکت دانش آموزان، اسـتفاده از تکنولـوژی، عوامـل دانش آموزی و نحوه ارزشیابی تفاوت وجود دارد؟ سئوال ٣: آیا آموزشگاههای خصوصی نسبت به مدارس عمومی به اسـتانداردهای اصـول یـادگیری زبان نزدیکتر هستند؟ روش تحقیق با توجه به اینکه این تحقیق به بررسی علل ناکارآمدی آموزش و پرورش در درس زبـان انگلیـسی به تفکیک دوره های تحصیلی مـی پـردازد، روش تحقیـق از نـوع توصـیفی -پیمایـشی بـوده و ابـزار پژوهش ، شامل یک پرسشنامه ٦٢ گویه ای متشکل از ١٢ مولفه کلیدی(پیوسـت ١) در طیـف لیکـرت، یک چک لیست مشاهده کلاسی شامل ٤٠ گویه (پیوست ٢) و یک پرسـشنامه ٢٥ گویـه ای (پیوسـت جدول ١.
اما بـا عنایت به اینکه سطح معناداری در بقیه مولفه ها شامل شرایط فضای کلاسی ، علاقـه و انگیـزه معلمـان، نحوه تدریس ، مشارکت دانش آموزان، استفاده از تکنولوژی، عوامـل دانـش آمـوزی و نحـوه ارزشـیابی برابر با ٠/٠٠١ و کمتر از ٠/٠٥ می باشد، پس برابری واریانس ها رد می شود؛ یعنـی سـطح معنـاداری یافته های این تحقیق نشان می دهد از نظر دبیـران زبـان انگلیـسی دوره متوسـطه ، محتـوای برنامـه درسی و استفاده از تکنولوژی آموزشی بیشتر از حد متوسط ؛ علاقه و اشتیاق معلم ، عوامـل اجتمـاعی - فرهنگی و عوامل آموزشی در حد متوسط از علـل ناکارآمـدی آمـوزش و پـرورش در آمـوزش درس زبان انگلیسی به دانش آموزان بوده است ."